Tijdens het interview met de CEO van Gigaset, Magnus Ekerot, kwam kort de retailmarkt op de grote Duitse thuismarkt ter sprake. De omzet daarvan staat onder druk. Iets dergelijks zien we natuurlijk ook in Nederland waar BCC inmiddels failliet is verklaard.
Retailmarkt staat voor de omzet van gewone winkels, maar ook van de online online verkopers. De laatste cijfers die vrij beschikbaar zijn voor de Nederlandse online markt zouden wijzen op een gelijk aantal transacties, maar een hogere omzet. Dat laatste is met makkelijkst te verklaren: inflatie zorgt dat de consument meer betaald voor zijn aankopen dan voorheen. Een gelijk aantal transacties wijst op “loyale” klanten, of in ieder geval niet op het wegblijven van klanten.
Sterke afwijking
Die Nederlandse cijfers wijken sterk af van wat er deze week over de Duitse markt is gerapporteerd. De 1.000 grootste online verkopers van Duitsland zien voor het eerst sinds 2008 opgeteld een daling van de online-only omzet. Dat roept natuurlijk vragen op. Is de economie van Nederland zoveel sterker dan die van de buren? Wordt in Duitsland iets anders verstaan onder e-commerce?
Definities
Die laatste vraag leidt naar een zinnig antwoord. Het blijkt namelijk dat in Nederland cijfers van online omzet ook die van bijvoorbeeld banken en verzekeraars bevatten. Volgens de Duitse methodiek is dat geen retail e-commerce. Er worden dus verschillende definities gebruikt. Als je dat eenmaal weet dan zijn de Nederlandse cijfers al snel “leuk voor de bühne”. Meer ook niet.
Als je echt wil weten hoe de winkelier die online verkoopt het huidige economische klimaat ervaart zijn die Duitse cijfers (*) waarschijnlijk en helaas een betere indicatie. Dat topspelers als Amazon een min van ruim 8 procent ten opzichte van een jaar terug laten zien moet echt aan het denken zetten. Mediamarkt -28 procent, Saturn -33 procent en IKEA een kwart minder.
Met zulke grote klappen is het logisch dat de top 1.000 een omzetkrimp laat zien. Aan het eind van die lange lijst staan echter behoorlijk wat bedrijven met een kleinere omzet die juist een plus laat zien. Het zijn de grootste online spelers in de consumentenmarkt die de grootste klappen hebben opgelopen.
Dat de Nederlandse persberichten over de lokale online omzet niet aansluiten op wat ITchannelPRO van marktpartijen hoort riep al langer vragen op. Dankzij Duits onderzoek waarbij is uitgelegd wat men onder online B2C lverkoop verstaat, weten we nu waarom die mismatch bestaat.
Waarom is dit belangrijk? Als een online retailer leest dat de omzet in Nederland redelijk stabiel is terwijl zijn eigen kasstroom flink tegenvalt kan hij het idee krijgen dat zijn business het slechter doet dan de concurrentie. Het kan echter zijn dat een groot deel van zijn sector hetzelfde probleem heeft.
(*) EHI vergelijkt 2022 ten opzichte van 2021, de cijfers over 2023 zijn er uiteraard nog niet